Met of zonder fysieke klachten

Bij fysiotherapie FysioFocus in Sint-Oedenrode worden onder andere ook sportmassages verzorgd. De massages worden verzorgd door masseur Jan van den Berg. Sportmassage is gericht op de bloedstimulatie van de spieren. Sportmassage kan helpen bij een blessure of stress, maar kan daarnaast ook de sportprestaties verbeteren of helpen bij herstel. Sportmassage werkt niet alleen bij sporters, maar het werkt ook bij mensen met klachten, denk dan aan vastzittende spieren, hoofdpijn, (lage) rugpijn, nekpijn of schouderpijn.

Het is een stevige massage die ervoor zorgt voor dat de doorbloeding verbetert, spanning vermindert en afvalstoffen worden afgevoerd. Dit zorgt met name voor een beter herstel. Vooraf geef je aan wat je met de massage wil bereiken en op welk lichaamsdeel de nadruk moet liggen. Bijvoorbeeld de nek, rug, armen of benen. De sportmasseur zoekt dan naar delen waar (vaak) te veel spanning zit en neemt deze spanning weg.

Bij pijnklachten

Sportmassage bij een blessure zorgt voor spanningsvermindering in de spieren, allereerst worden de knopen uit de spieren gehaald. Dit zal op dat moment minder prettig aanvoelen, dit komt door het pijnsignaal wat het lichaam afgeeft. Dit signaal betekent dat de spanning in die spier daar niet hoort te zijn, dat geeft het lichaam af in het signaal van pijn. Deze spanning nemen we met sportmassage weg. Natuurlijk houden we altijd rekening met de intensiteit van de sportmassage. Binnen Fysiotherapie Sint-Oedenrode FysioFocus, vindt er een uitstekende wisselwerking plaatst tussen sportmassage en fysiotherapie. Sportmassage is zeker een aanvulling op de behandeling.

Spierspanning

Stress zorgt voor meer spierspanning, dit komt doordat stress het lichaam in een “vecht of vlucht” stand zet. Tijdens vechten of vluchten is het handig dat je meer spierspanning hebt, dit zorgt er namelijk voor dat je beter kan vechten of vluchten. Wanneer je een langere periode stress hebt (gehad), blijven spieren vaak langer gespannen, wat weer voor lichamelijke klachten kan zorgen. Met sportmassage kunnen we de spanning uit de spieren wegnemen en kunnen we het zelf herstellend vermogen van het lichaam aanspreken die ervoor zorgt dat de klachten beter herstellen en uiteindelijk afnemen. Na een massage voel je je vaak als herboren, dat komt doordat het lichaam endorfine loslaat, dit stofje vermindert stress en verhoogt het geluksgevoel.

Wat doet het?

Sportmassage kan na of voor inspanning van meerwaarde zijn. Na inspanning zorgt het voor het afvoeren van de afvalstoffen en het verbeteren van de doorbloeding, zodat er meer voedingsstoffen naar de spieren kunnen die weer zorgen voor herstel. Voor inspanning kan het de spieren stimuleren met voorspanning, zodat ze tijdens inspanning een betere arbeid kunnen leveren, dit komt onder andere doordat er meer doorbloeding en dus zuurstof in de spier zit.

Plan een sportmassage

Overige diensten