Kniepijn

Kniepijn kan zich uiten op veel verschillende manieren. Kniepijn aan de voorzijde van de knie betekent vaak dat er een pees, slijmbeurs of de knieschijf van invloed zijn. Kniepijn aan de binnen- of buitenkant kan duiden op een probleem met de meniscus of kruisbanden, daarnaast kunnen ook de binnen- en buitenband van de knie van invloed zijn. Pijn in de knie duidt een probleem met het kraakbeen aan. Tenslotte geeft pijn in de knieholte meestal een spierprobleem aan, maar soms kan hier ook een cyste te vinden zijn. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt, is het van belang dat wij als fysiotherapeut een lichamelijk onderzoek verrichten. Knieklachten zijn meestal simpel en snel op te lossen, maar helaas zijn knieklachten soms ook complex en vragen ze een lang herstel, denk dan aan revalidaties met of zonder een operatie voorafgaand. Knieklachten zijn vaak secundair, dit wil zeggen dat de oorzaak van de pijn niet altijd in de knie te vinden is, maar ook in de enkel, de heup of in het bekken.

Snel op te lossen

Je dacht toch zeker niet dat wij kniepijn anders benaderen dan andere klachten? Veel vormen van kniepijn vinden hun oorsprong in de lage rug. Hoe denk je dat een slijmbeursontsteking in de knie ontstaat? De slijmbeurs is normaal gesproken een klein zakje met vocht, die zorgt voor de bescherming van pezen. Als je namelijk beweegt, bewegen pezen ook, ze glijden dan over bot en bindweefsel. Een slijmbeurs raakt ontstoken als er teveel druk op het zakje komt, die raakt geïrriteerd en trekt die meer vocht aan. Die druk kan er ontstaan door te veel spanning in de spier van de desbetreffende pees. Hoe ontstaat die spanning dan weer? Meestal door een blokkade van de lage rug, dit is te verklaren door de complexe werking van het zenuwstelsel, een verhoogde activiteit zorgt voor meer spanningen in de desbetreffende spier. We gaan in dit geval dus werken op de lage rug.

Langer herstel

Wij zijn actief bij 2 voetbalclubs, RKSV Rhode en DVG Liempde. Hier zien wij verschillende soorten knieklachten, soms ook heftige letsels. Denk dan aan een afgescheurde kruisband of een meniscusscheur. Vaak worden deze letsels geopereerd en heeft de voetballer een lang revalidatietraject voor de boeg. Omdat onze praktijk gevestigd is binnen hetzelfde pand als Basic-Fit, kunnen wij revalidanten onder de beste omstandigheden revalideren. Wij zijn dan ook bevoorrecht om gebruik te maken van alle faciliteiten van deze sportschool, wij zijn er erg trots op dat we de beste revalidatie-omstandigheden uit de omgeving kunnen bieden.

Naast sportblessures zijn er ook klachten als artrose. Artrose kan op twee manieren behandeld worden: operatief of conservatief. Conservatief betekent dat wij als fysiotherapeut de knie gaan behandelen en we vervolgens gaan trainen om de structuren rondom de knie te versterken. Operatief spreekt voor zichzelf.

Vanzelfsprekend gelden deze revalidatie- en trainingsomstandigheden ook voor artrose en operaties als een nieuwe knie. Herstel na deze operatie vraagt een goede revalidatie.

Verschillende soorten kniepijn:

Spingknie

Heuvelknie

Slijmbeursontsteking

Kruisbandproblemen

Meniscusproblemen

Knieschijfproblemen

Heb je fysieke klachten aan je knie en wil je snel een oplossing? Plan dan direct een afspraak en kom deze week nog langs! Wij gaan er voor zorgen dat de klachten tot het verleden behoren.